Zu Beginn nimmt er einen instruktiven Vergleich vor. Er betrachtet die Entstehung des neuen Buches und die dabei verwendeten Tools mit der Arbeit an seinem letzten Buch, das er vor sechs Jahren veröffentlicht hatte. Schlaglichtartig wird klar, was digital scholarship bedeutet. Für das neue Buch hat er folgende Ressourcen verwendet:
- Bücher (zunehmend eBooks und ein Hörbuch)
- E-journals (über die Datenbank der Bibliothek, aber zunehmend auch über Google Scholar oder Mendeley)
- Delicious / Social Bookmarking
- Blogs (er hat mehr als 100 Blogs im Google Reader abonniert)
- YouTube, Wikipedia, Slideshare, Scribd, Cloudworks u.a.
- Sein eigenes Blog (u.a. um Entwürfe zu posten und kommentieren zu lassen)
- Soziale Netzwerke (inkl. Twitter)
- Netzwerke (sowohl persönliche Netzwerke als auch die Diskussionen am Arbeitsplatz)
- Google Alerts
- Seminare und Konferenzen
Inhalt des Buches
Das Buch gliedert sich in vier Teile:
- "The first section, comprising of Chapter 1 to Chapter 3, details the broad social context in which digital scholarship is taking place. Having made reference to the potential impact of new technologies and approaches in this chapter, Chapter 2 will look at some of the evidence for, and rhetoric surrounding, an imminent revolution in higher education."
- "The second section forms the main section of this book and is concerned with scholarship. Chapter 4 draws on Boyer's 1990 study which proposed four scholarly functions, namely discovery, integration, application and teaching. Each of the subsequent four chapters explores one of these functions and how the digital, networked, open approach can impact upon practice."
- "The next section, consisting of Chapter 9 to Chapter 12, explores the scholarly context in more detail, focusing on key practices, and can be seen as addressing the question of how digital scholarship could change practice."
- "The last section is a concluding one and addresses the issue of questions digital scholarship raises for all academics. Chapter 13 examines some of the issues and concerns about the adoption of new technologies and approaches. Chapter 14 continues this by addressing some of the reasons for anxiety surrounding digital scholarship and proposes a perspective based on ‘digital resilience’."
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